Generell information om däck

Ungefär fyra handflator är ytan som håller din bil på vägen under körning. Krafter som acceleration, inbromsning och styrning förmedlas genom däcken, därför är det bland annat viktigt att de har rätt mönsterdjup och lufttryck. Fel typ eller slitna däck kan vara en avgörande faktor till en olycka.

På transportstyrelsens hemsida hittar man vilka lagar som gäller.

Som tex:

  • vinterdäck gäller 1 december – 31 mars.

Dubbdäck är tillåtet att ha mellan 1 oktober – 15 april om det inte är vinterväglag.

  • Mönsterdjupet på sommardäck ska vara minst 1,6 millimeter. Vinterdäck ska ha minst 3 millimeter för lätta fordon och minst 5 millimeter för tunga fordon.

Det finns olika beteckningar som kan se ut som rena grekiskan om man inte är insatt.

På bilden nedan ser man en förklaring på vad de olika beteckningarna står för.

När man letar nya däck så går man vanligast efter däckbredd, storleksförhållande och fälgdimension för att se vilka som passar till fälgarna samt bilen.

Däckens egenskaper

Däcken har olika egenskaper beroende på om det är vinterdäck eller sommardäck.

Ett vinterdäck är särskilt framtaget för vinterkörning. Dessa däck ska vara märkta med något av följande; Mud and Snow, M+S, M & S, M-S, M.S eller MS.

Vilken bredd däcken har, framförallt vinterdäck har också en betydelse, det är vanligen bättre att välja smala istället för breda. Det är för att de smala trycker ner bättre i snö och slask. Medan breda har en tendens att glida på ytan. Bilen kan då bli som Bambi på hal is.

Det är även en annan gummiblandning i vinterdäck än vad det är i sommardäck, för att kunna klara av vinter och kyla bättre. Många tror att man kan använda dubbfritt på sommaren utan problem, vilket inte riktigt är fallet, då det som sagt innehåller olika gummiblandningar som ger olika egenskaper.

Om man kör med dubbfria vinterdäck på sommaren så får man dels en längre bromssträcka mot vad sommardäck ger. Däcken slits också snabbare när det är varmt.

EU märkning

European Tyre Label är en särskild märkning och den ska visa våtgrepp, rullmotstånd och bullernivåer. Syftet med att märka däck på detta sätt är att man vill att konsumenterna ska bli mer medvetna, att de ska välja däck som är bränslesnåla, säkrare och tystare samt med en låg bullernivå.